JÍME, CO JE ZDRAVÉ

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – znát základní zásady zdravého životního stylu, rozlišit zdravé a nezdravé potraviny
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – znát většinu slov a výrazů běžně používaných v prostředí dítěte ve vztahu k potravinám; rozpoznat odlišnosti v detailech, orientovat se v zaplněném obrázku; odhalit podstatné a nepodstatné znaky obou skupin; rozlišovat a používat základní prostorové pojmy; uspořádat a třídit dle daného kritéria, dokázat kritéria flexibilně měnit
  • DÍTĚ A SVĚT – znát, co je zdraví člověka škodlivé a nebezpečné a naopak, co je bezpečné a zdraví člověka prospěšné

 

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

  • Nejprve nechte děti vybrat zdravé a nezdravé potraviny.
  • Pak si popovídejte o tom, co je dobré jíst, co není a proč. Řekněte si, co můžeme jíst pouze v omezené míře a proč a které potraviny bychom měli jíst spíše čerstvé a syrové oproti potravinám rozmraženým, smaženým apod.
  • K rozvoji zrakového vnímání si zahrajte nejprve hru Na hledače – kdo nejdřív najde např. jablko, pak hru obměňte a zahrajte si Na špióna – hledáte konkrétní věc, ale nesmíte ji říct, přibližujete pouze místo, kde je (např. hledáme něco, co je vedle
  • okurky, nad vejcem a zároveň pod krabicí s džusem). Každou instrukcí více a více konkretizujete místo, kde se hledaná věc nachází.
  • Další možná hra je Na kuchaře – děti si tajně vyberou daný počet surovin a poté se samy pokusí vymyslet recept na jídlo, které musí také pojmenovat. Jídlo nemusí reálně existovat a nemusí se dát uvařit. Společně pak můžete sestavit třídní jídelníček.

 

 

JAZYKOLAMY

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – ovládat jemnou motoriku mluvidel; cvičit pohyblivost mluvidel různými způsoby
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – rozlišit zvuky a známé melodie, rozlišit a napodobit rytmus, chápat melodičnost řeči; vnímat a rozumět významu jazykolamů; sluchově rozpoznat odlišnosti v detailech; zapamatovat si krátké říkanky, rozpočítadla, jazykolamy, jednoduché básničky, písničky a reprodukovat je; při neúspěších se nevzdávat

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

Děti by nejprve měly říkat, co na obrázku vidí, a poté popsat všechno, čeho si všimnou. Proč jsou v kroužcích podruhé vyobrazeny stejné věci jako na celkovém obrázku – to je nápověda. Díky ní mohou sestavit jednu větu, ve které bude vše podstatné z obrázku, a tak vytvoří jazykolam. 

 

Pomozte jim, aby vznikly tyto jazykolamy:

  • Kotě v bytě hbitě motá nitě.
  • Ježek běží na žížaly do žita.

Pak zkoušejte další, které znáte. Některé jsou náročné i na pomalé vyslovení, některé jsou náročné jen při opakování. Zkuste, zda vymyslíte vlastní jazykolamy.

 

Pokud mají děti s výslovností hlásek problémy, jazykolamy zatím nepoužíváme, aby nedocházelo k fixaci nesprávné výslovnosti. Se všemi však dělejte gymnastiku mluvidel, pomůže dětem k rozmluvení, uvolnění mluvidel předříkáním jazykolamů:

 

  • Čertík – rychlé vystrkování a zastrkování jazyka.
  • Chameleon – olizování horního patra směrem odzadu dopředu až ven.
  • Koník – klapání jazykem o horní patro.
  • Kapr – špulení rtů, prolamování tváří dovnitř. Pejsek – vypláznutí jazyka, postupné rolování zpět do pusy, jako když pejsek pije vodu.
  • Kočička – vyplazování jazyka jako při olizování pacek.
  • Nafukování balónku – tváří, střídavě, obě naráz.

 

KREJČOVSKÁ A ŠEVCOVSKÁ DÍLNA

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – stříháním a prostřihováním vytvářet prostorové objekty z papíru; modelovat, pracovat s papírovými skládankami; při práci s nůžkami se chovat bezpečně
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – sestavit části v celek, vytvořit jednoduchou stavbu z papíru s použitím nabídnutých předloh; umět si práci dobře naplánovat a zorganizovat; vědět, co musím udělat nejdříve, co až později

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

  • Prostříháním a ohýbáním mají děti možnost postavit si svá vlastní leporela, konkrétně dvě rukodělné dílny.
  • Obě můžete dotvořit přikreslením dalších věcí, které se v těchto dílnách dají nalézt.
  • Můžete také dílny dosadit do prostředí, doplnit jim další stěny, střechu apod.
  • K prostříhání je dobré použít nůžky s ostrou špičkou nebo paspartovací nůž. S těmito nástroji by však děti neměly pracovat samostatně. Buď jim pomozte, nebo si je rozdělte do malých skupin, abyste měli větší kontrolu. Ohýbání již děti zvládnou samy, všechno to jsou vodorovné čáry.
  • Můžete pak vymýšlet, co by se dalo v dílnách vytvořit, můžete například sestavit seznam věcí, které by k tomu byly potřeba.

 

 

Ukázky pochází z metodických karet pro učitelky MŠ,

které jsou nedílnou součástí zásilky při objednání pracovních sešitů Kuliferda

 

Co by vás ještě mohlo zajímat

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

   Dvouletí a předškolní vzdělávání? Rozhovor s Hanou Splavcovou

 Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

 Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

 Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

 Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

 

Na více článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Mohlo by se Vám líbit:

  

100 úžasných aktivit - výhodný balíček2leté a 3leté děti v mateřské škole96 úžasných aktivit - výhodný balíček