Děkuji velmi za mnoho pozitivních reakcí, ale nyní jsem si vybral jen ty podněty, které končí otazníkem. Otázky, na které se nedostalo live, jsem vybral a nyní na ně alespoň stručně odpovím. Některé odpovědi by ovšem potřebovaly spíše knihu LÍNÝ UČITEL - CESTA PEDAGOGICKÉHO HRDINY, ale na mnoho otázek se odpověď opravdu skrývá v textech Líných učitelů.

 

Anna Šuplatová: Zareagujem na komunikáciu medzi žiakmi, to je super aj ja sama praktizujem, ale to funguje len pri maximálne 10 žiakoch na ZŠ, ale ak je v triede 26 žiakov tak diskusia = krik Čo s tým? Dnes sú mladší žiaci celkovo veľmi hluční, kričia pri všetkom…

Líný učitel: Žáky je v takovém případě třeba naučit, že přílišný hluk je při práci rušivý element. Vedeme je ke konverzaci ve skupinách, která neruší ostatní týmy. Při zadávání úkolů typu „jednička nebo nic“ je vhodné do zadání napsat kritérium „dodržení pracovní hlasitosti“. Skupina, která kritérium nedodrží, jedničku nedostane. Zvýšený hluk je možné označovat při práci třeba barevným kuželem. Učitel ho položí na lavici před skupinu, která hlasitost nedodržuje a odebere kužel teprve tehdy, jestliže se na ztiší a udržují jen potřebnou hlasitost. S kuželem na lavici není možné jedničku pro skupinu získat. Naučte také třídu signál na úplně ztišení nebo ztišující gesta. Rozhodně je nepřekřikujte.

 

Marcelka: Dobrý deň, ako mam reagovať na triedneho učiteľa, ktorý pred mojou hodinou vrieska na nich a nadáva im?

Líný učitel: Já bych reagoval postupnými kroky. Od rozhovoru s kolegou, po upozornění vedení školy až po iniciování petice rodičů.

 

Lívia Kmecová: Dobrý večer. Učím jednej z tried kde sú žiaci úplne zaškatuľkovaní od kolegov, že sú tzv. najhoršia trieda. Sami žiaci mi povedali, že sú najhorší a tak aj takí budú. Nebudú robiť úlohy, nebudú nosiť pomôcky a nebudú pracovať. Čo s takou triedou?

Líný učitel: Ano, učitelé sami vytvářejí neúspěšné žáky a nejhorší třídy. Jenomže takoví žáci a takové třídy pak učitele samotné vytrestají. Musíme konat úplně opačně! Individuálním přístupem a diferenciací obtížnosti bychom měli vytvářet žáky úspěšné, nejlépe všechny ve třídě. Potom se změní přístup žáků k práci i ke vzdělání. Protože právě tak se úspěšní žáci chovají.

 

Martina Mišuthová: Co dělat s žáky, kteří odmítají cokoliv, kazí třídní klima a ostatní se potom “bojí” pozitivně se projevit? Je to stejné, jako nepříjemný kolega na poradě…

Líný učitel: Tento popis je tak obecný, že ani nelze konkrétní kroky poradit. Ale rozhodně je třeba zeslabit vliv těchto žáků a minimalizovat škody. Třeba tím, že v zábavné aktivitě takové žáky rozdělíme do různých týmů a jestliže jakýkoliv z nich připojí ruku k dílu, okamžitě ho posilujeme a snažíme se ho dostat do hry. Přemýšlejte také o tom, že takové žáky jste si nějak vytvořili, oni nespadli do té třídy z Měsíce. Proč se chovají takto? Nebaví je nudná výuka, nejsou úspěšní nebo se snaží získat pozornost, kterou nemají? Pokud třeba žáci získávají na konfliktech s učiteli body a zlepšují si tak pozici ve třídě, nesvědčí to o dobrých vztazích mezi učiteli a žáky. To všechno jsou znaky špatné edukace. Řekl bych, že nyní sklízíte v té škole úrodu, kterou jste sami zaseli. Musíte kriticky zhodnotit svou práci s těmi žáky a pracovat s nimi pedagogicky. Ne represemi a kázeňskými tresty, ale odhalit příčiny jejich chování a změnit je.

 

Celý text v blogu lektora >>